علت برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر و راه حل های رفع مشکل

علت برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر و راه حل های رفع مشکل

پیدا کردن علت برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر از جمله مواردی است که تقریبا اکثر افراد در پی رسیدن به جواب آن هستند. همچنین می توان این ادعا را کرد که این مشکل برای همه ما پیش آمده است. با این وجود، همچنان کمتر کسی وجود دارد که اطلاع داشته باشد علت برفک زدن یخچال فریزر ویرپول و دلیل یخ زدن مواد غذایی در یخچال چیست و اکثرا نیز از راهکارها و روش های رفع برفک و یخ زدگی یخچال فریزر خود بی خبر هستند.

علت برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر و راه حل های رفع مشکل

بی توجهی این مشکل می تواند منجر به خراب شدن جدی یخچال فریزر ویرپول شما شود. در این حالت، قطعا هزینه های مربوط به تعمیرات یخچال افزایش خواهد یافت و حتی در مواردی ممکن است منجر به ایجاد خسارات بیشتری شود و آسیب بیشتری را به دستگاه خود وارد کنید. که در این شرایط شما مجبور به تعویض یخچال هستید و مسلما در حال حاضر در این شرایط اقتصادی چندان به مقرون به صرفه نیست!

نمایندگی تعمیرات ویرپول در این مطلب سعی دارد، که دلایل برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر را در قسمت های مختلف دستگاه بررسی کند؛ چون که برفک زدن یخچال از جمله عوامل مرتبط با کاهش راندمان و افت عملکرد خنک سازی یا سرمایشی یخچال می باشد که در ادامه به مشکلات دیگری منتهی خواهد شد.بنابراین توجه کافی و پیگیری عیب یابی و رفع مشکل برفک زدن یخچال و یا یخ زدن یخچال، بسیار مهم بوده و در صورت 

هدف از این مقاله جهت آشنایی بیشتر با موارد زیر می باشد:

دلایل یخ زدن داخل یخچال
دلیل برفک زدن لوله های پشتی یخچال
دلیل برفک زدن فریزر
دلیل یخ زدن اواپراتور یخچال
دلیل یخ زدن داخل یخچال ال جی، سامسونگ، امرسان، اسنوا، هیمالیا و سایر برندها
و …
اگر خودتان قادر به رفع عیب کردن مشکلات مرتبط با یخچال خود نبودید، تکنسین های حرفه ای و باتجربه ی تعمیر یخچال های ویرپول در دفاتر نمایندگی تعمیرات ویرپول در دسترس می باشند.

1_ دلیل برفک زدن یخچال فریزر چیست؟

 

دلایلی که به برفک زدن یخچال فریزر ویرپول مربوط است بسیار ساده هستند. همانطور که می دانید می بایست به صورت متناوب هوای خنک در فضای داخلی یخچال در بین قفسه ها و درون هریک از بخش های مختلف یخچال فریزر به حالت چرخشی در جریان باشد.
هوای خنکی که درون محفظه یخچال در جریان استوقتی درب یخچال باز می شود با هوای گرم یا مرطوبی که پس از باز شدن وارد آن می شود، با یکدیگر برخورد پیدا کرده و سپس در همان نقطه ای که دو جریان گرم و سرد با یدیگر برخورد دارند برفک ها تشکیل می شوند.

 

برفک های داخل یخچال به سه دلیل زیر ممکن است ایجاد شود:

 

وقتی که به مناسب بودن محل نصب یخچال فریزر توجهی نشود و محیط محل نصب یخچال دارای هوایی با رطوبت بالا باشد با هر دفعه ای که درب یخچال و یا فریزر بازو بسته می شود رطوبت فضای اطراف وارید محفظه داخلی یخچال شده و در نتیجه زمینه تولید و انباشته شدن برفک ایجاد می شود. بنابراین، در صورتی که سماور و اجاق گاز را در کنار یخچال فریزر خود قرار داده اید، این بهتر است که نسبت به تغییر مکان یخچال و یا اجاق گاز یا سماور خود توجه و اقدام کنید.
خرابی لاستیک تعبیه شده در درب یخچال فریزر نیز دلیل دیگری که می باشد که می تواند به برفک زدن فریزر منتهی شود. اگر لاستیکی که در درب یخچال وجود دارد در قسمتی که دچار شل شدگی، پارگی یا ساییدگی شده باشد، به نحوی که شرایط ورود هوای خارجی به درون دستگاه باشد، احتمال برفک زدن یخچال بسیار بیشتر خواهد بود. در چنین مواردی می بایست حتما نسبت به تعمیر و یا تعویض لاستیک های دور درب یخچال اقدام نمایید.
* خرابی ترموستات می تواند علت سوم ایجاد شدن برفک در یخچال فریزرهایی که دلایل ۱ و ۲ در آنها دخیل نیست، باشد. اگر یخچال شما جز این موارد بود حتما باید از تعمیرکاری متعهد و مجرب جهت رفع اشکال یخچال فریزر خود بهره ببرید، چون که عملیات تعویض و تعمیر ترموستات یخچال بسیار حساس بوده و در صورتی که دانش و تجربه کافی وجود نداشته باشد، احتمال ایجاد آسیب های بیشتر برای دستگاه وجود دارد.

روش های رفع مشکل برفک زدن یخچال فریزر

در فرایند بررسی و عیب یابی ایرادات یخچال ابتدا باید به مناطقی که برفک ها ایجاد و انباشته شده اند توجه شود. همچنین عوامل ایجاد برفک و یخ زدن درون یخچال با یخچال دیگر کاملا متفاوت است و در عین حال نیز روش های رفع مشکل و برفک زدایی یخچال هم متفاوت است.

برفک زدن فریزر :

 

در برخی از دستگاه ها احتمال این هست که برفک های زیادی در کناره های درب فریزر به چشم بخورد و قطعا این نوع از برفک زدن ها نشان دهنده چندین مشکل هست.

الف) این مشکل است که شما به درستی به بسته شدن کامل درب یخچال فریزر توجه نداشته اید :

 

شما باید ابتدا محتویات یا مواد خوراکی که احتمال دارد مانع از بسته شدن درب و قرارگیری درست واشر درب فریزر بشوند را مجددا مرتب و منظم کنید. به عنوان مثال بسته های مواد غذایی که بیش از اندازه به هم چسبیده شده اند، کشوهایی که بصورت کامل بسته نشده اند، جایخی های شکل داری که به طرز صحیحی در جای خودشان قرار نگرفته اند و غیره.

ب) احتمال این نیز هست که اشکال از واشر یا بست درب هم باشد :

 

شما باید اطمینان یابید که این بست ها سالم هستند و به طور کامل به درب ها چسبیده اند. وجود هر نوع پارگی و یا ساییدگی در لاستیک های اطراف درب یخچال فریزر، نشان دهنده این است که زمان تعویض لاستیک های دور درب رسیده است.

پ) این امکان وجود دارد که اگر دمای یخچال فریزر خیلی پایین بوده باشد :

 

میزان برفک ها کمتر است ولی در همه جای یخچال وجود دارد. اگر تنظیم دمای دستگاه خیلی کم باشد، یخچال فرصت کمتری دارد که رطوبت هوای سرد داخل خود را از بین ببرد و در این حالت قبل از اینکه دستگاه بتواند فرایند خنک سازی بعدی را آغاز کند، این رطوبت های درون دستگاه به برفک تبدیل می شوند.
سعی کنید مطمئن شوید که تنظیمات دمای فریزر تا حدود ۰ درجه فارنهایت (۱۸- درجه سانتیگراد) و دمای یخچال تا حدود ۳۷ درجه فارنهایت (۳ درجه سانتیگراد) تنظیم شده است. در صورتی که برای تنظیم دمای یخچال خود به مشکل برخورید بعد از مطالعه دفترچه راهنما اگر دچار ابهام شدید پرسنل آنلاین نمایندگی تعمیرات ویرپول آماده پاسخگویی هستند.

ج) این احتمال وجود دارد که درب یخچال برای مدتی و بیش از حد نرمال باز بوده است :

در موارد دیگری که برفک در همه جای یخچال تشکیل شده است و به صورت سخت و یخ زده ایجاد شده است، این احتمال وجود دارد که درب یخچال برای مدتی و بیش از حد نرمال باز بوده است. در چنین مواردی ابتدا، یخ زدگی ها در محل های اطراف درب ایجاد خواهد شد اما در نهایت و به تدریج این یخ زدگی ها همه فضاهای داخل دستگاه را در بر خواهد گرفت. در اغلب موارد، رفع این مشکل موجب می شود که بعد از ۲ دور فرایند یخ زدایی، برفک های یخچال از بین بروند و دستگاه نهایتا به مرور به وضعیت عادی قبل خود بازگردد.

وقتی که انبوهی از برفک را فقط در قسمت عقبی فریزر درواقع در همان منطقه ای که مربوط به سیم پیچی اواپراتور یخچال است ، ببینید، در واقع شما را از وجود ایراداتی در چرخه یخ زدایی یخچال فریزر آگاه می کند. با توجه به یخچال، این ایراد می تواند به دلیل خراب شدن هیتر، بیمتال، سنسور یخ زدایی، تایمر یخ زدایی یا برد کنترل کننده باشد. لذا جهت عیب یابی و بررسی دقیق تر باید متخصصین فنی جزئیات این قسمت های مربوطه را به دقت بررسی کنند.
البته به این مورد توجه داشته باشید که در صورتی که خانه شما از سطح رطوبت بالایی برخوردار است، بار هر بار باز و بسته شدن درب یخچال فریزر، مسلما مقداری از این هوای مرطوب اتاق وارد دستگاه شما شده و برفک و یخ زدگی را ایجاد می کند. این وضعیت طبیعی است و در چنین شرایط، هیتر داخلی دستگاه اقدام به ذوب نمودن همه برفک ها و یخ زدگی ها خواهد نمود.

برفک زدن لوله های قسمت پشتی یخچال

برفک زدن لوله های قسمت پشتی یخچال

 

یخ زدن لوله های مسی در قسمت پشتی یخچال نیز علت برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر می تواند باشد. در طول فرایند عملیات سرمایشی یخچال، رطوبت هوای وارد شده به درون یخچال طی فرایند میعان و یخ زدن به برفک تبدیل می شود و در نهایت به لوله های اواپراتور متصل می شود.
اصولا خود یخچال باید بتواند توسط سیکل دیفراست یا سیستم یخ زدایی خود، بخش انبوهی از برفک هایی که بر روی لوله های اواپراتور ایجاد شده را ذوب کند که بتواند از یخ زدن لوله های قسمت پشت یخچال جلوگیری کند.

برخی مواقع که یخ زدن لوله های پشت یخچال به حالت شدیدی می رسد موجب مسدود شدن عبور جریان هوا می شود و باعث این می شود که یخچال کلا عملیات خنک سازی را توقف نماید. در ادامه می توانید درباره دلایل برفک زدن های لوله های مربوط به پشت یخچال و همچنین از اینکه چرا لوله برگشت یخچال یخ زنید اطلاعات لازم را کسب کنید.

2 _ دلیل یخ زدن لوله های پشت یخچال چیست؟

 

خرابی تایمر دیفراست :

در همه ی یخچال های بدون برفک، سیستمی به نام دیفراست یا یخ زدایی تعبیه شده است که وظیفه آن کنترل سیکل های سرمایش (خنک سازی) و دیفراست می باشد. تایمر دیفراست به عنوان یکی از اجزاء این سیستم نقش کنترل و نگه داشتن یخچال بین دو حالت سرمایش و دیفراست را دارد.
در صورتی که این بخش یعنی تایمر دچار خرابی و ایراد شود موجب توقف آن در حالت سرمایشی، افزایش برفک و یخ زدن لوله های پشت یخچال خواهد شد.

 

خرابی هیتر دیفراست:

 

وظیفه هیتر دیفراست ذوب نمودن برفک های تشکیل شده بر روی لوله های اواپراتور در بخش پشتی یخچال می باشد. درصورتی که هیتر دستگاه در روال کار خود دچار اشکال شود، برفک هایی که ایجاد شده اند تجمع یافته و می توانند موجب جلوگیری از گردش هوا شوند و نهایتا موجب یخ زدن لوله های پشت یخچال فریزر خواهند شد.

 

اشکال از ترموستات:

 

ترموستات به هیتر دیفراست متصل است. اصولا اساس کار این قسمت بدین روش طراحی شده است که ترموستات پس از تشخیص دمای لوله های اواپراتوری که در قسمت پشتی یخچال تعبیه شده است، پیغام شروع یا استارت کار را به هیتر دیفراست ارسال می کند.
وقتی که یخچال شما به دمایی که تنظیم شده می رسد، هیتر دیفراست فرمان مورد نظر را از ترموستات می گیرد و عملیات مربوطه را اجرا می کند و سپس برفک هایی را که بر روی لوله ها جمع شده اند را ذوب می کند.
در صورت خراب بودن ترموستات، این قطعه قادر به تشخیص دمای لوله ها نیست و در نتیجه هیتر هیچگاه نمی تواند استارت بزند و شروع به انجام کار کند. متعاقبا برفک ها بعد از چند روز و به مرور زمان سخت می شوند و باعث یخ زدن و برفک زدن لوله برگشت یخچال خواهند شد و از طرفی نیز یخچال فریزر دیگر قادر نیست عملیات سرد سازی و خنک کردن را انجام دهد.

3- دلیل یخ زدن مواد داخل یخچال

 

مطمئنا ممکن است گاهی توجه کرده باشید که محتویات و خوراکی های داخل یخچال یخ می زنند، این یخ زدگی اغلب در سبزی ها و میوه ها قابل مشاهده می شود. دلیل عمده یخ زدن محتویات یا مواد غذایی درون یخچال های بدون برفک، یخچال های کمبی و حتی یخچال های قدیمی کاملا متفاوت است. در ادامه مطلب می توانید به مواردی که موجب بروز این ایرادات در یخچال می شوند را بررسی کنید.

 مسدود شدن فن داخلی یخچال

عمدتا در ببشتر یخچال فریزرهای ساید بای ساید، دریچه یا فن دستگاه را در فریزر و در بخش داخلی دستگاه تعبیه نموده اند که این قسمت نقش هدایت کردن جریان هوای سرد از اینجا را به درون یخچال دارد. بنابراین، توصیه می کنیم که حتی الامکان نسبت به قرار دهی مواد خوراکی حساس به دمای را در برای این فن توجه کافی داشته باشید.

عدم تنظیم بودن دمای یخچال

در این مورد باید قبل از هر اقدامی، در ابتدا به تنظیمات دمایی یخچال فریزر خود توجه کنید. آن را بررسی کنید. در صورتی که محتویات درون یخچال شما یخ زده اند، ممکن است به دلیل تنظیم دمای بسیار پایین یخچال باشد، لذا بهتر است ابتدا کمی دما را افزایش دهید، اما نه چندان زیاد. معمولا باید بازه طبیعی و ثابت دمای درونی یخچال بین ۳ الی ۶ درجه سانتی گراد تنظیم شود.

معیوب بودن ترموستات

در شرایطی که ترموستات معیوب باشد با اثر گذاشتن بر عملکرد کنترل دما می تواند به یخ زدن محتویات درونی مانند مواد غذایی یخچال منجر شود. در این وضعیت شما می توانید توسط چرخاندن ترموستات دیخچال درجه مربوط به دما یخچال رااز کمترین دما تا بیشترین ما مشکل پیش امده را رفع نمایید، اگر در زمان چرخاندن صدای کلیک مانندی به گوشتان رسید، احتمال این است که ترموستات شما باشد.

کثیف بودن کویل های کندانسور

علت برفک زدن و یخ زدن یخچال فریزر در برخی موارد ناشی از کثیف بودن کویل های کندانسور می باشد. کثیفی و جمع شدن جرم ها بر روی سطوح کویل های کندانسور، باعث می شود که یخچال شما با شدت بیشتری کار کند و نیاز به بکارگیری توان بیشتری دارد تا بتواند دمای داخلی را به درجه مورد انتظار برساند که این رویه می تواند منجر به یخ زدن مواد غذایی درون یخچال شود.

اشکال در برد الکترونیک یا برد فرمان یخچال

در برخی از دستگاه ها عاملی که موجب یخ زدگی و برفک زدن یخچال فریزر و در نهایت یخ زدن مواد غذایی و وسایل داخل بخچال می شود خرابی برد یخچال می باشد. در شرایطی که در برد یخچال ایراداتی ایجاد گردد، برد نمی تواند فرمان لازم جهت راه اندازی هیتر که مربوط به یخ زدایی هست را صادر کند و بدین ترتیب ممکن است یخچال دچار مشکل یخ زدگی وسایل درونی یخچال و مواد خوراکی شود.

معیوب بودن ترمیستور

وظیفه اصلی ترمیستور کنترل دمای هوا و سپس ارسال دمای خوانده شده به برد کنترل را برعهده دارد. در ادامه برد کنترلی مقادیر ولتاژ کمپرسور و فن اواپراتور را بر اساس دماهای خوانده شده ترمیستور معلوم می نماید. اگر ترمیستور مشکلی داشته باشد، امکان این که کمپرسور و فن اواپراتور بیش از حد کار کنند و در نتیجه یخچال خیلی خنک خواهد شد و در نهایت منجر به یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شود.

4_علت یخ زدن یخچال های ال جی، سامسونگ، امرسان، اسنوا، هیمالیا و سایر برندها

تمام موارد مذکور که درباره آن ها توضیح لازم داده شده است، شامل دلایل اصلی برفک زدن یخچال فریزر و یا سرد شدن بیش از اندازه داخل یخچال های سامسونگ، ال جی، امرسان، اسنوا، الکترواستیل، هیمالیا، فیلور، دونار و سایر برندها می باشد.
بنابراین از آنجایی که همه سیستم های خنک کنندگی و برفک زدایی در اکثر یخچال های امروزی با برندهای متنوع از اجزا داخلی مشابهی (البته با کیفیت های متفاوت) به کار می برند، در نتیجه دلایلی را که به عنوان دلایل برفک زدن و یخ زدن در اکثر یخچال فریزرها به آن ها اشاره شد، برای اکثر برندها صدق می کند؛ ولی از آنجایی که تعمیرات یخچال با هر برند فقط نیازمند تخصص و تجربه خاص خود می باشد، بنابراین در صورتی که دانش فنی لازم در این زمینه را ندارید، پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان شخصا نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید بهتر است بابت تعمیر و تعویض قطعات از کارشناسان و متخصصین نمایندگی تعمیرات ویرپول کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *